شماره ۱۰۱۱

روز پزشک و داروسازی گرامی

دکترعبدالحمید حسابی - جراح

لزوم همکاری پزشک و داروساز

 

تقویم شهریورماه کشورمان نشانگر دو رخداد بزرگ است که نه‌تنها افتخار بزرگی برای پزشکی ایران است بلکه در ردیف افتخارات جهانی محسوب می‌شود. اول‌ شهریور با احتمال روز تولد ابن‌سینا روز‌پزشک و پنجم‌شهریور با احتمال روز تولد زکریای رازی روز‌ داروسازی نامگذاری شده‌است.
درباره‌ی این دو روز و صحبت درمورد این دو اسطوره ـ  سینا و رازی ـ  مکرر در سنوات مختلف گفته و نوشته شده‌است ـ آنچه را دراین نوشته‌ی مختصر می‌خواهم بگویم لزوم همکاری و ارتباط پیوسته‌ی پزشک و داروساز است ـ ضمن اینکه کلمه‌ی داروساز برایم زیاد جالب نیست ـ درست است که پزشک داروساز در گذشته‌های دور وظیفه‌ی ساختن داروها را در داروخانه به‌عهده داشت و این کار را با دست و وسایل ابتدائی انجام می‌داد، ولی امروز این کار را دستگاه‌های مختلف کارخانه‌های داروسازی انجام می‌دهند و متخصصان و پزشکان علم داروسازی در همان کارخانه‌ها نظارت و انجام‌وظیفه می‌نمایند.
دراین ایام وظایف دیگری برعهده‌ی دکتر داروساز محول شده است که مهمترین آنها ارتباط تنگاتنگ یک پزشک و یک دکتر داروساز است. به این شکل که دکتر داروساز را از داروخانه خارج‌کرده و در کنار پزشک در بالین بیمار می‌آورند...
اینجاست که دکتر داروساز پابه‌پای پزشکان معالج در ویزیت بیماران مشارکت داشته و اظهارنظر کامل روی تمام داروهای تجویز شده خواهد داشت.
فکر کنید این‌کار چقدر به من پزشک کمک می‌کند وقتی همکار داروساز می‌گوید به‌نظرم:
• این دارو اخیراً ثابت‌شده عوارضی دارد که ممکن‌است برای بیمار زیان‌بار باشد.
• این دو دارو با یکدیگر همخوانی ندارد و اثرات یکدیگر را خنثی می‌کنند.
• این آنتی‌بیوتیک بهتر‌از سایر داروها روی این عفونت یا میکروب اثر می‌کند.
• حتماً سفارش کنید این دارو بعد‌از غذا به‌کار رود.
• این کپسول مکمل را با آبمیوه نخورند... تنها با آب خالی مصرف کنند.
• این دارو از فارماکوپه‌ی بسیاری کشورها حذف‌شده بهتر ‌است ما ‌هم مصرف نکنیم.
• به‌نظرم این همه دارو برای این بیمار80‌ ساله زیاد است.
و بسیاری کمک‌های دیگر در این زمینه‌ها.
متأسفانه در کشور ما این روش مرضیه رسم نیست و می‌گویند این کارها از وظایف داروساز بالینی است که خودتخصص ویژه‌ای است ولی این مانع از‌آن نیست که ما پزشکان از همکاران داروساز درخواست همراهی نکنیم. چون همین حضور آنها در بالین بیماران ضمن اینکه قوت‌قلبی برای ما محسوب می‌شود، موجب می‌گردد که با تبادل‌نظر اطلاعات دارو‌ها، اطلاعات بالینی آنها افزایش یابد.

 

تعداد بازدید : 1998

ثبت نظر

ارسال