شماره ۱۰۰۸

تردمیل وماشین‌های الیپتیکال

فرشته صداقت - فیزیوتراپیست

تردمیل وماشین‌های الیپتیکال

هرکسی می‌تواند ورزش هوازی مؤثری چه با ماشین الیپتیکال elliptical machine وچه با تردمیل treadmil انجام دهد. به طورکلی همه می‌توانند براساس هدف‌های تناسب اندام از دستگاه الیپتیکال استفاده کنند و یا تردمیل را انتخاب نمایند یا از دستگاه متفاوتی برای نرمش استفاده نمایند.
• اما، دستگاه‌های الیپتیکال نسبت به تردمیل دارای مزایای بهتری هستند. به عنوان مثال:
• استفاده از ماشین‌های الیپتیکال نسبت به تردمیل، به زانوها، تهیگاه و پشت فشار کمتری وارد می‌آورد. اما راه رفتن روی تردمیل  حدود همان نیروی دستگاه الیپتیکال را بر زانو‌ها فشار می‌آورد.
• به خلاف تردمیل، بعضی دستگاه‌های الیپتیکال به دسته یا قطب در بخش بالایی و متحرک بدنه‌ی دستگاه مجهز می‌باشند. این دسته‌ها به شخص امکان می‌دهد  تا با هردو دست یا پا ورزش کند.
در بسیاری از دستگاه‌های الیپتیکال می‌توان در دو جهت پدال زد که به شخص امکان می‌دهد کمی بیشتر ازحرکت به جلو با عضلات ساق پا کار کند.
استفاده از دستگاه الیپتیکال عموماً دارای آثار جانبی اندک است. از ماشین الیپتیکال می‌توان به‌جای جاگینگ Joyging چه روی تردمیل وچه بیرون از منزل استفاده کرد. در‌صورت استفاده‌ی صحیح ازماشین الیپتیکال برای شخص استفاده کننده از دستگاه نباید درد زانو ایجاد شود. با این وجود اگر شخص استفاده کننده از دستگاه دچار مشکل زمینه‌یی زانو باشد مثل آرتریت دژنراتیو ممکن‌است دچار درد زانو شود. در بعضی صدمات زانو، استفاده از دوچرخه‌ی ثابت نسبت به ماشین الیپتیکال، گزینه‌ی‌ بهتری است. درمورد نوع ورزش مناسب، درصورت وجود هرنوع صدمه یا مشکلات سلامتی باید با پزشک مشاوره کرد.
در‌صورتی‌که برای دویدن به مسافت 5 کیلومتر و یا سایر دوهای میدانی تمرین می‌کنید چطور؟ تردمیل احتمالاً بهترین ابزار برای آمادگی در رویدادهای دو است، اما حتی اگر دویدن فعالیت اصلی تناسب هوازی باشد، استفاده از تمرین متقاطع با ماشین الیپتیکال یا سایر تجهیزات ورزشی کم اثر به شخص کمک می‌کند تا شاداب مانده و از صدمه‌های ناشی از افزایش وزن دور باشد.

تعداد بازدید : 2100

ثبت نظر

ارسال