شماره ۱۰۰۸

حساسیت‌زدایی با داروی آسم

دکتر فروغ موسوی - داروساز

طی یک بررسی تازه توسط پژوهشگران دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد وبیمارستان لوسیل پاکارد Lucile Packard مشخص شده است که یک داروی مورد استفاده در درمان آسم سبب تسریع جریان حساسیت‌زدایی در بیماران مبتلا به آلرژی غذایی می‌شود که همزمان نسبت به چند خوراکی حساسیت دارند. این یافته‌ها روی پاشنه‌ی یک بررسی تازه می‌گردد که توسط همین گروه پژوهشگران انجام شده و نشان می‌دهد افرادی را که دچار آلرژی‌های متعدد غذایی هستند می‌توان به یک‌باره حساسیت‌زدایی کرد تا تعداد آلرژی‌ها به چند مورد کاهش یابد. دراین زمینه دو بررسی درحال انجام است و هر‌دو ازنوع کارآزمایی ایمنی مرحله‌ی اول هستند و ازاین دو بررسی، نخستین مدرک علمی مبنی‌بر امیدواری به این روش جدید برای درمان افراد مبتلا به آلرژی‌های متعدد غذایی به‌دست آمده است.
دربیمارانی که از اومالیزوماب omalizumab به‌عنوان داروی آسم استفاده می‌کنند، بعد‌از مدت متوسط ‌18‌هفته، نسبت‌به آلرژن‌های متعدد غذایی حساسیت‌زدایی شده‌اند.
آن عده‌یی هم که از‌این دارو استفاده نمی‌کرده‌اند به‌طور متوسط بعد‌از 85‌ هفته مصرف دارو حساسیت‌زدایی شده‌اند.
طی ایمونوتراپی خوراکی، از روش حساسیت‌زدایی در هر‌دو بررسی استفاده شده و با مصرف این دارو به‌مقدار جزئی به همراه غذا و افزودن تدریجی مقدار خوراک دارو زیرنظر پزشک و در بیمارستان، تحمل به غذا ایجاد شد. با‌ گذشت زمان، ایجاد واکنش ‌در بیمار متوقف شد و بیمار می‌توانست با اطمینان کامل ازغذا استفاده کند. بعضی پژوهشگران ثابت کرده بودند این نوع درمان تنها درمورد یک نوع آلرژن غذایی مؤثر است، اما این مورد در موارد آلرژن‌های متعدد غذایی آزموده  نشده بود. ازآنجا که قریب 4‌میلیون آمریکایی نسبت‌به بیش‌از یک غذا آلرژی دارند، گروه پژوهشگران دانشگاه استنفورد اقدام به انجام این بررسی نمودند.
دکترکاری نادو‌Kari Nadeau استادیار طب اطفال این دانشگاه می‌گوید:«پس‌از انجام بررسی‌ اول والدین می‌گفتند این کار خیلی مهم است که آلرژی بادام‌زمینی یا شیرکودکان حساسیت‌‌زدایی شده است ولی فرزندم به گندم، بادام‌هندی، تخم‌مرغ و بادام هم حساسیت دارد. در گزینه‌های بیماران روش‌های مقابله با آلرژی‌های غذایی محدود است. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند از عوامل شعله‌ور‌کننده‌ی آلرژی بپرهیزند و همیشه اپینفرین تزریقی به‌همراه داشته باشند زیرا درمعرض خطر شوک آنافیلاکتیک ناشی‌از مصرف تصادفی خوراکی‌ها هستند. ازطرف دیگر، ایمونوتراپی خوراکی هنوز هم درحد تجربه است و سیر پیشرفت بسیار آهسته‌یی دارد. در بررسی‌های اولیه، سه‌سال طول کشید تا بیماران نسبت‌به یک خوراکی حساسیت‌زدایی شوند. حساسیت‌زدایی نسبت به چند غذا، اگر همزمان انجام شود ممکن‌است یک دهه طول بکشد. به‌همین دلیل پژوهشگران سعی کردند بااطمینان بیماران را نسبت به چند آلرژن غذایی به‌صورت همزمان حساسیت‌زدایی کنند و توانسته‌اند با استفاده از ایمونوتراپی خوراکی بــا تزریق اومـــالیزومـــاب به عنوان مکمل، حساسیت زدایی را سرعت بخشند.
در بررسی‌ اولیه، به بیماران اومالیزوماب داده نشد و 25 کودک و بزرگسال دچار آلرژی‌های متعدد از مقدار بسیار کمی آلرژن ‌(بیش‌از 5‌نوع) به‌صورت پودرهای غذایی کاملاً تصفیه شده هرروز استفاده کردند. مقدار خوراک‌کلی آلرژن‌های مورد استفاده کاملاً برابر بود و به‌این‌ترتیب هرنفر مقدارکلی مشابهی از پروتئین‌‌غذایی، بدون توجه به تعداد غذاهایی که باید حساسیت‌‌زدایی شود دریافت می‌داشت. پژوهشگران ایمنی درمان را پایش می‌کردند و به بعضی واکنش‌های خفیف آلرژی مانند خارش دهان توجه داشتند و درتعداد اندکی واکنش‌های شدید بروز کرد که با اپینفرین درمان شد.
مقدار غذا به‌تدریج افزایش می‌یافت تا هر‌نفر بتواند 4‌گرم از پروتئین‌ هر خوراکی، یا در مجموع 20‌گرم پروتئین‌های آلرژنیک غذایی را دریافت نماید بدون آنکه دچارواکنش شود. این حالت بعد‌از شروع مقدار معین خوراکی‌ها، 85هفته طول کشید.
درتازه‌ترین بررسی، یعنی بررسی دوم، 25 کودک و بزرگسال که دچار آلرژی‌به بیش‌از 5 خوراکی، یعنی حداکثر تعداد درمان بودند، شرکت داشتند. اما، پژوهشگران دراین بررسی نکته‌یی عجیب یافتند: در بعضی افرادی که دچار آلرژی‌های مغز آجیل بودند نسبت به آجیل‌های درختی که آلرژن آنها در ایمونوتراپی منظور نشده بود، حساسیـــت‌زدایی شدند. این «تأثیر ‌ناظر» در قریب به 60٪بیماران دیده می‌شد. به‌عنوان‌مثال شخصی که برای حساسیت‌‌زدایی پودر گردوی برزیلی pecan دریافت داشته بود نسبت به گردو نیز حساسیت‌زدایی شده بود.
درآینده تلاش بر‌این است تا مشخص شودچرا در بعضی افراد «تأثیر ناظر» bystander effect ضمن کارآزمایی‌های بالینی وجود دارد ولی درعده‌یی وجود ندارد. با پژوهش‌های آتی، همچنین مشخص خواهد شد مؤثرترین راه درمان کدام است. پژوهشگران درحال‌حاضر برای مرحله‌ی دوم کارآزمایی برنامه ریزی می‌کنند.

 

تعداد بازدید : 2992

ثبت نظر

ارسال