شماره ۱۰۰۸

آماده‌سازی ‌کولونوسکوپی

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

آماده‌سازی ‌کولونوسکوپی

برای انجام کولونوسکوپی Colonoscopy موفق، پاک کردن هرچه بیشتر کولون تا آنجا که امکان‌دارد دارای اهمیت اساسی است. آماده‌سازی ضعیف کولون سبب می‌شود پزشک نتواند پلیپ‌ها، تومورها یا سایر مشکلات روده را تشخیص دهد. همچنین ضعف در آماده سازی سبب افزایش طول مدت بررسی و خطر بروز  عوارض می‌شود. دربسیاری موارد هم باید این بررسی دوباره تکرار شود.
بزرگترین علت ضعف آمادگی برای کولونوسکوپی آن است که بیمار دوست ندارد مقدار زیادی محلول پاکسازی روده مصرف نماید. رایج‌ترین فرآورده‌یی که برای کولونوسکوپی مصرف می‌شود محلول پلی اتیلن گلیکول polyethylene glycol است. مقدار مصرف این ماده برای پاکسازی یک گالن یا 4‌لیتر از این محلول است. طی یک بررسی مشخص شده است که بیش از یک سوم افراد نمی‌توانند به طور کامل این محلول را مصرف کنند.
برای آنکه آماده‌سازی روده قابل تحمل‌تر شود، بسیاری ازپزشکان توصیه می‌کنند مقدار مصرف این محلول تقسیم شود. به‌این‌جهت 3 لیتر ازمایع را شب قبل‌از بررسی مصرف می‌کنند و باقی محلول راصبح روز آزمایش می‌نوشند در‌صورتی‌که برنامه ریزی کولونوسکوپی برای ابتدای صبح باشد، استفاده از‌این برنامه‌ی مصرف امکان‌پذیر نیست زیرا باید مقدار محلول باقیمانده چهار تا 6‌ساعت پیش‌از انجام این رویه مصرف شود.
نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داده است که رویکرد تقسیم مقدار خوراک نه‌تنها قابل تحمل‌تر است،  بلکه کارپاکسازی کولون بهتر انجام می‌شود. پاکسازی بهتر سبب به‌دست‌آمدن نتایج بهتر می‌شود. طی یک بررسی مشخص شده‌است در افرادی‌که در مصرف محلول از تقسیم مقدار خوراک استفاده کرده‌اند شناسایی تومورهای خوش‌خیم بیشتر از افرادی بوده است که این محلول را دریک وعده استفاده کرده‌اند.

 

تعداد بازدید : 2631

ثبت نظر

ارسال