شماره ۱۰۰۷

ارتباط BMI و HbA1C

دکتر عباس فرزانگان- علی معروفی

مقدمه: دیابت پُرهزینه‌ترین بیماری غدد در‌جهان می‌باشد. طبق آمار‌جهانی (منبع ذکر: بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت) در جهان حدود 346میلیون دیابتی وجود دارد. هر‌10‌ثانیه 2‌نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و هر 8ثانیه یک نفر در‌اثر این بیماری جان خود را از‌دست می‌دهد. بیماری دیابت سبب یک میلیون قطع‌عضو در‌سال می‌گردد. طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت‌جهانی آمار مبتلایان به دیابت تا سال‌2030 دو برابر خواهد شد.
تمامی این آمارها و افزایش مبتلایان به دیابت انگیزه‌ی پژوهش را در ما ایجاد نمود تا بتوانیم با بررسی‌ها و تحقیقات جهت ارتباط یا عدم ارتباط با عللی که سبب دیابت می‌شوند یا نمی‌شوند، را بررسی کنیم مطلبی که نظر ما را در زمینه‌ی تحقیق به‌خود جلب نمود وجود ارتباط BMI (شاخص توده‌ی بدنی) بود که نتیجه‌ی این تحقیق در قالب این مقاله به تفصیل ذکر گردیده است.
HbA1C آزمایش استاندارد طلایی برای ارزیابی بلند‌مدت قندخون در 2تا3‌ماه گذشته است. HbA1C ترکیب گلوکز با هموگلوبین است.
 هرچه میانگین قند خون بالاتر باشد ترکیب گلوکز با هموگلوبین بیشتر شده و میزان HbA1C بالاتر خواهد بود و با توجه به این که عمر گلبول قرمز حدود سه ماه است این آزمایش میانگین قند خون را در 2تا3 ماه گذشته نشان می‌دهد. بر‌اساس منابع مختلف هر‌یک درصد افزایش HbA1C میـانگیـن قنـدخون در2تا3‌مـاه گذشــته حـــدود mg/dl‌ا30تا35 بالاتر خواهد بود، مثلا اگر HbA1C برابر 6 درصد باشد میـانگین قند‌خـون حدود mg/dl‌ا110 است. اگر این مقدار 7 باشد میانگیــن قندخون حدود mg/dl‌ا140خواهد بود.
نکته‌ی مهم در‌این آزمایش دقت اندازه‌گیری در آزمایشگاه‌های مختلف است. به‌همین‌دلیل هنوز بسیاری‌از متخصصان به‌دقت آزمایش شک‌کرده و یا آن را قبول ندارند.
روش اندازه‌گیری HbA1C:
شاخص توده‌بدنی: یکی‌از شاخص‌هایی که برای تعیین چاقی به‌کار می‌رود شاخص توده‌ی‌بدنی یا BMI است. سایر شاخص‌ها عبارتنداز اندازه‌گیری دور‌شکم، نسبت دور‌شکم به دور‌باسن، ضخامت چربی پوست و...
شاخص توده‌ی‌بدنی برابراست با حاصل تقسیم وزن برحسب کیلوگرم برقد برحسب متر به توان دو و واحد آن کیلوگرم بر مترمربع است.
میزان طبیعی شاخص توده‌ی‌بدنی بین  18/5 تا 24/9 است. از 25 تا 29/9 اضافه‌وزن یا overweight، از 30 تا 39/9 چاق و بالای40‌چاقی مفرط یا خطرناک محسوب می‌شود.
مواد و روش‌ها: در تحقیق کنونی 300 نفر از بیماران دیابتی تیپ‌2 مراجعه‌کننده به مراکز درمانی شرق‌تهران از اسفند‌91‌تا بهمن‌92 در‌نظر گرفته شدند. قد و وزن آنها در درمانگاه اندازه‌گیری و شاخص توده‌ی‌بدنی محاسبه شد. بیمارانی‌که آنمی یا نارسایی کلیه داشتند از بررسی حذف شدند. درصورتی‌که در آزمایش اخیر HbA1C نداشتند این آزمایش درخواست می‌شد.
نتیجه‌گیری: در‌مجموع براسـاس نتایج حاصل از این بررسی استنبــاط می‌شود ارتبــاط معناداری بین HbA1C و BMI وجود‌ندارد.

 

تعداد بازدید : 804

ثبت نظر

ارسال