شماره ۱۰۰۷

کاشت گیاه کنار جاده‌ها

پزشکی امروز

درسال‌های اخیر، سلامت افرادی که نزدیک جاده‌های پرتردد زندگی یا کارمی‌کنند و یا به مدرسه می‌روند ازنگرانی‌های فزاینده‌ در سطح ملی تلقی می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده در ایالات متحده‌ی آمریکا و سراسر دنیا ثابت کرده است که میزان آلودگی هوا به ویژه نزدیک جاده‌های پرتردد بالا است. یک گروه از پژوهشگران چند نظامه، برنامه‌ریزان و سیاست‌گزاران اخیراً در ساکرامنتوی کالیفرنیا گرد هم آمدند تا درمورد پوشش گیاهی کنار جاده به عنوان یک گزینه‌ی حیاتی برای محدود کردن آثار ناگوار آلودگی هوا بر سلامت به گمانه‌زنی بپردازند. این گروه نگرانی‌های اصلی و یافته‌های خود را به صورت یک مقاله در TRNews Magazine انتشار داده‌اند.
دراین مقاله که زیرنظر آژانس حفاظت از محیط آمریکا، سازمان جنگل‌های آمریکا و سایر سازمان‌ها انتشار یافته، به مسأله‌ی انجام برنامه‌ریزی برای محل‌هایی درکنار راه‌روهای اصلی حمل و نقل پرداخته‌ و برای حل آثار کوتاه و دراز‌مدت تماس انسان با مواد آلوده‌کننده‌ی ناشی‌از منابع حمل و نقل گزینه‌هایی را در‌نظر گرفته است.
این گروه اعتقاد دارد که سدهای گیاهی، شکلی از زیرساختار سبز است و برای نواحی پیرامونش دارای منابع محیطی، اقتصادی و اجتماعی است. این مجموعه‌ی گیاهی دارای ارزش زیبایی‌شناسی است ضمن آنکه بالقوه سبب کاهش آلودگی‌هوا می‌شود زیرا طبیعتاً گیاهان بخشی از مواد آلوده کننده را ضبط می‌کنند که ازترافیک حاصل می‌شود.
در‌صورتی‌که کاشت گیاهان کنار جاده دارای طرح ‌و تدبیر مناسب باشد به انسان کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشد. به غیر‌از کاهش مواد آلاینده در هوا، این تامپون‌ها به حفظ کیفیت آب، ذخیره‌ی کربن، خنک شدن مناطق گرم شهری و آرامش مناظر خیابان‌ها کمک‌می‌کنند. گیاهان از اجزای اساسی زیرساز سبز شهرها و محلات به‌شمار می‌روند.
دانشمندان این گروه‌ با استفاده از بررسی‌های میدانی، مدل‌دادن کیفیت هوا با انتقال و رسوب مواد‌آلاینده در سدهای گیاهی کنار جاده‌ها و بررسی‌های کارنمود درخت پژوهش انجام داده‌اند. نتایج این پژوهش‌حاکی از آن است که سدهای گیاهی ازغلظت آلاینده‌ها درمحل‌های مورد نظر خواهد کاست اما در بعضی شرایط ممکن است غلظت مواد آلاینده افزایش یابد. برای رسیدن به حداکثر کارنمود سدی گیاه برای پژوهش‌هایی که تا به امروز انجام شده باید ملاحظاتی در زمینه‌ی راهنمایی برای طرح مناسب(طول، عرض، بلندی، تراکم) در دست داشت. بررسی‌های درحال انجام درمورد طرح سد و تدبیر آن آگاهی‌های با ارزش تازه‌یی به‌دست می‌دهد ولی برای کندوکاو در آثار شرایط باد و سایر عوامل متغیر باید پژوهش بیشتر انجام شود.

 

تعداد بازدید : 1337

ثبت نظر

ارسال