شماره ۱۰۰۷

کاهش صدمه روده با ایرسوگلادین

پزشکی امروز

داروهای غیراستروئیدی ضد‌التهاب(NSAID) سبب افزایش احتمال بروز ضایعات و خونروی در سراسر لوله‌ی معده و روده می‌شوند. با وجودی که مصرف مهار‌کننده‌های پمپ پروتون از بروز ضایعات درمعده و دوازدهه می‌کاهد ولی مصرف این داروها ازصدمه‌ی روده پیشگیری‌نکرده یا آن را درمان نمی‌کند. اخیراً، محققان در ژاپن، قدرت بالقوه‌ی irsogladine یک داروی محافظت‌کننده از مخاط را درکاهش صدمه‌ی روده‌یی همراه NSAID مورد ارزیابی قرار‌داده‌اند.
بیمارانی که به مدت بیش‌از 4 هفته، حداقل یک بار در روز NSAID مصرف می‌کردند با استفاده ازکپسول آندوسکوپی ازنظرضایعات روده‌ی کوچک غربالگری شدند. از تعداد‌61 بیمار غربالگری شده، در 41 (67٪) نفر این ضایعات وجود داشت که به صورت غیر انتخابی ایرسوگلادین (4میلی‌گرم در روز) به مدت 4‌هفته دریافت داشتند و گروهی هم تحت درمان قرارنگرفتند. بعداز این مدت کپسول آندوسکوپی توسط ارزیابانی انجام شد که نسبت به درمان آگاه نبودند. نقطه‌ی پایانی اولیه عبارت از بهبود ضایعه بود (یعنی کاهش بیش ازیک صدمه‌های مخاطی).
نرخ بهبود درگروه ایرسوگلادین درمقابل گروه شاهد بالاتر (84/2٪ در‌برابر‌45/0٪) بود. فقط با درنظرگرفتن ضایعات اروزیو، بهبودی با ایرسوگلادین بالا باقی ماند ولی از نظر آماری قابل توجه نبود. متوسط تعداد ضایعات در گروه ایرسوگلادین از 5/9 به‌3/3‌کاهش یافت ولی در گروه شاهد تغییری نکرد.

Gastrointest Endosc 2014 Feb 8

تعداد بازدید : 1219

ثبت نظر

ارسال