شماره ۱۰۰۷

لیـزر نـانوسکنـد

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

لیـزر نـانوسکنـد

اثرات مخرب‌Phaco‌ روی سلولهای آندوتلیوم قرنیه شناخته‌شده چرا که اولتراسوند به سلولهای آندوتلیوم آسیب می‌رساند و از آنجا‌که با ازدیاد سن سلولهای آندوتلیوم تدریجاً نقصان می‌یابند سالها بعداز عمل کاتاراکت با Phaco بیماران ممکن‌است
دچار کدورت قرنیه بشوند، به‌خصوص که تدریجاً سن متوسط انسانها بیشتر و بیشتر هم می‌شود.
اما دقت و ظرافت و سرعت عمل لیزر غیر‌قابل‌انکار است مثلاً برای اندازه‌ی 5 میلیمتر ۰/۶٪ کم و زیاد ممکن‌است بشود درحالی‌که در تکنیک دستی‌10٪ کم، یا زیاد ممکن‌است بشود.

با تکنیک Phaco حداکثر فقط تا 50٪ چشم‌های کاتاراکت عمل شده ازنظر عیب انکسار حدود ۰/۵ دیوپتر کم و یا زیاد ممکن است باشد با لیزر Femtosecond نزدیک به 90٪ این موفقیت حاصل است و با به کار بردن لیزر توام با Aberrometry (که برای اندازه‌گیری پراکندگی نور و خیرگی به کار می‌رود) می‌توان تا 99٪ اصلاح دید را انجام داد.
استفاده‌ی توام لیزر و Phaco نیز متداول شده تا زمان کاربرد Phaco را  به می‌نیمم برسانند.
90٪ کاتاراکت‌های GRAD2، 66٪ GRADE3 و 63٪ GRADE4 بدون کاربرد Phaco می‌توانــد انجام ‌شود.
در آخرین گزارش از 400 بیماری که عمل شده بودند 99٪ بدون اولتراسوند (Phaco) عمل موفقیت‌آمیز بوده است. بهترین و دقیق‌ترین Capsulorexis با لیزر انجام می‌شود. تقسیم‌عدسی به ذرات کوچک (Fragmentation) به خوبی با لیزر انجام می‌شود فقط درکاتاراکت‌های GRADE4 مختصر کمک Phaco ممکن است لازم شود اخیراً لیزر Nanosecod وارد عمل شده که کار امولسیفیکاسیون را انجام می‌دهد وبه جای اولتراسوند (Phaco) همراه Femtosecond عمل کاتاراکت را انجام می‌دهد مشابه با Phaco یک HAND Piece ظریف ومدور و یک بار مصرف دارد که به‌خوبی قابل مانور است. این دستگاه کوچک سبک و قابل حمل دستی می‌باشد.
درمورد کاتاراکت GRAD1-3 به‌خوبی و در GRADE4  کمی مشکل‌تر  و زمان زیادتر انجام خواهد شد. انرژی مصرفی درمقایسه با Phaco‌ا۱/۱۰ و نوک دستگاه گرم نمی‌شود و سوختگی‌ ایجاد نمی‌کند وخطر عفونت تقریباً 100٪ مطمئن‌تر است. زمان جراحی کمتر از10دقیقه و نقصان سلولهای آندوتلیوم بعد‌از 3‌ماه 4٪ گزارش شده که خیلی کمتر از Phaco می‌باشد. انرژی مصرفی ۲/۴ ژول است که درمقـایسه با Phaco که ۶ ژول می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1811

ثبت نظر

ارسال