شماره ۱۰۰۷

هلیکوباکتر، سرطان و مرگ‌ومیر

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

عفونت هلیکوباکترپیلوری در بررسی‌های بزرگ موردـ شاهد باانواع بیماری‌ها همراه بوده و ارتباط داشته است.
اکنون، محققان رابطه‌ی میان عفونت هلیکوباکتر با هرنوع  علت مرگ ومیر را با استفاده از داده‌های سنجش سلامت ملی و بررسی تغذیه ‌National Health and Nutrition Examination survey(NHANES)III ایالات‌متحده ارزیابی کرده‌اند که درواقع یک بررسی آینده‌نگر و جمعیت بنیان بزرگسالان وکودکان در ایالات متحده است.
پـــژوهشگــران در 9895‌ شـــرکت‌کننـــده، آزمون آنتی‌بادی انجام دادند تا وجود هلیکوباکترپیلوری و سویه‌های آن (CagA مثبت و CagA منفی) را مشخص‌کرده و داده‌های مربوط به مرگ‌و‌میر به هرعلت و مرگ‌و‌میر باعلت اختصاصی را گردآوری کنند.
آنالیز محدود به شرکت‌کنندگانی بود که بیش‌از‌40‌سال داشتند نتایج به‌صورت زیر بود:
•  میان عفونت هلیکوباکترپیلوری یا مثبت‌بودن CagA و مرگ‌ومیر به تمام علل رابطه‌یی وجود نداشت.
•  میان   عفونت  هلیکوباکترپیلوری و مثبت‌بودن‌CagA و بیماری قلب‌وعروق رابطه‌ی معکوس وجود‌داشت که ازنظر آماری قابل‌توجه نبود.
• میان وجود عفونت هلیکوباکترپیلوری CagA مثبت و مرگ‌ومیر استروک رابطه‌ی معکوس وجود داشت.
• میان عفونت هلیکوباکترپیلوری و مرگ‌ومیر سرطان‌معده رابطه‌یی قوی دیده می‌شد.
مصنفان نتیجه‌گیری کرده‌اند که پرگنه‌سازی (Colonization)هلیکوباکترپیلوری عامل‌خطرساز اساسی برای مرگ‌ومیر به هرعلت نیست. ایشان اظهار داشته‌اند که رابطه‌یی مثبت با مرگ‌ومیر سرطان‌معده و رابطه‌ی منفی عفونت هلیکوباکتر CagA مثبت با مرگ‌ومیر استروک در‌این بررسی وجود داشته است و به این جهت اعتقاد دارند که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارای آثار مختلط برسلامت انسان است.

Gut 2013 Sep

همانند بررسی‌های پیشین ارتباط میان عفونت هلیکوباکترپیلوری و بیماری‌های مختلف، نتایج این بررسی نیز مختلط بوده‌است.
فقدان مشاهده شده‌ی ارتباط ممکن‌است به‌علت تعداد اندک موارد در‌مورد بعضی انواع سرطان و بیماری‌ها باشد. اما رابطه‌ی منفی با مرگ‌ومیر استروک محتاج ارزیابی بیشتر است.
هلیکوباکترپیلوری سبب سرطان معده می‌شود و سرطان معده دومین علت اصلی مرگ‌ومیر درجهان است. اما دربعضی جماعات که میزان فراوانی هلیکوباکترپیلوری بالا است، نرخ سرطان معده پایین است.در یک بررسی تازه، پژوهشگران به تحقیق در این زمینه پرداختتند که آیا تنوع ژنتیک در سویه‌های هلیکوباکترپیلوری و جمعیت انسانی میزبان بر احتمال بروز سرطان معده تأثیر می‌گذارد؟
محققــان‌292‌بیـــماری را فراخواندند که به‌خاطر نشانه‌های سوء‌هاضمه آندوسکوپی فوقانی شده و از دو جمعیت‌ متمایز جغرافیایی درکلمبیا بودند: یک‌دسته از منطقه‌یی کوهستانی و اساساً از اخلاف Amerindian و با میزان بالای سرطان معده و دیگر از ناحیه‌ی ‌ساحلی و بیشتر از اخلاف آفریقایی بوده و میزان شیوع سرطان معده در آنها پایین بود.
فراوانی هلیکوباکترپیلوری دردو جمعیت مشابه بود.
با آزمون ژنتیک نمونه‌های تطبیق داده شده‌ی انسان و هلیکوباکترپیلوری شجره‌ی نسب مشخص‌شد.
درجمعیت منطقه‌ی ساحلی، ایزولای هلیکوباکترپیلوری به طور قابل‌توجه در اخلاف آفریقایی یافته شد در‌صورتی‌که سویه‌ی اخلاف اروپایی به‌طور شایع درجمعیت منطقه‌ی کوهستانی مشاهده گشت.
درآنالیز با چند متغیر، تأثیر متقابل میان اخلاف میزبان و پاتوژن به‌طور کامل در اخلاف درمورد شدت ضایعات معده در دو جمعیت دیده می‌شد.
هلیکوباکترپیلوری آفریقایی درجمعیت انسانی شجره‌ی آفریقایی نسبتاً خوش‌خیم بود ولی در جمعیتی که بیشتر از اخلاف آمریندیان بودند شدیدتر بود.
مصنفان حدس می‌زنند که تکامل همبود جمعیت و سویه‌ی هلیکوباکترپیلوری احتمالاً سبب تعدیل احتمال بروز بیماری در آفریقائیان شده در صورتی که تکامل همبود درسویه‌ی اروپایی دیده نمی‌شود که با پرگنه‌سازی وارد جمعیت آمریندیان شده است وپیشنهاد کرده‌اند که این امر اختلاف بیماری معده در دو گروه را نشان می‌دهد.

 Proc Natl Acad Sci USA 2014 Jan 28;111:1455

این بررسی افسون‌کننده شجره‌ی انسان و هلیکوباکترپیلوری را با وخامت صدمه‌ی معده پیوند می‌دهد. این یافته‌ها به‌خوبی توجیه‌می‌‌کنـد که چرا در آفریقـا که هلیکوباکتر به‌صورت آندمیک وجود دارد، سرطان‌معده کمتر شایع است.

 

تعداد بازدید : 1245

ثبت نظر

ارسال