شماره ۹۹۴

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۳)

دکتر علی وفائی - پوست

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۳)

با هر روشی که کاشت‌مو انجام شود برای ۲تا۳ هفته موهای کاشته‌شده رشد‌کرده که این مطلب مؤید گرفتن موهای پیوند‌زده شده بوده و خوشحال‌کننده می‌باشد.

سپس موها وارد فاز استراحت شده و می‌ریزند البته ریشه‌ی موها سالم و زنده است. معمولاً در انتهای موی ریخته‌شده یک تکه‌ کوچک پوست خشک‌شده قرار‌دارد که گاهی به‌اشتباه تصور می‌شود که ریشه‌ی مو می‌باشد که همراه با ساقه دفع شده‌است. ریزش موهای کاشته‌شده بدون هیچگونه خونروی بوده و کاملاً طبیعی می‌باشد.
گاهی هم موها به‌تنهایی و بدون پوست خشک شده می‌ریزند و در موارد اندکی موها اصلاً دچار ریزش نمی‌شوند. درهرصورت چه موهای کاشته‌شده بریزند و چه دچار ریزش نشوند فرقی در نتیجه‌ی نهایی پیوند‌مو نخواهد داشت.
در روشFUT رشد مجدد موهای کاشته شده پس‌از ۳تا۴ماه آغاز شده و حدود سه ماه دیگر طول می‌کشد (یعنی در مجموع ۶تا۷ ماه) تا موها کاملاً رشد نمایند و مجدداً ۳تا4‌ماه دیگر زمان لازم است تا موها شکل و حالت به‌خود گرفته و شبیه موهای طبیعی شوند. در 95% موارد نتیجه‌ی کامل پیوند‌مو پس‌از یک‌سال مشاهده خواهد شد و در پنج درصد مابقی باید ۳تا۶ ماه دیگر هم تأمل شود. موهای تازه رشد‌کرده معمولاً ضعیف، نازک و کم‌رنگ بوده و رشد آنها نامنظم است ولی به‌تدریج قوی و محکم شده و سیکل رشد آنها هم طبیعی می‌گردد. موهای جلوی‌سر از همه زودتر و موهای منطقه‌ی وِرتکس از همه دیرتر درمی‌آیند. به‌طور‌کلی اگر همه‌ی مسایل فنی و پزشکی رعایت شده و کار به‌صورت حرفه‌ای انجام شده باشد پس‌از ۹تا۱۲‌ماه نمای منطقه‌ی کاشت کاملاً عادی می‌گردد و باوجود کمتر‌بودن تراکم موهای کاشته‌شده نسبت به تراکم طبیعی هیچکس متوجه کاشت‌مو در فرد نخواهد شد مگر اینکه در موهای شخص خیلی دقت شود. به‌عبارت‌دیگر اگر در همان نگــاه اول به‌شخص بگوینـــد که چه موهای قشنگی برایتان کاشته‌اند به‌این معنی است که دیگران متــوجه کــاشــت موی فرد شده‌اند و لذا کار وی به‌صورت حرفـه‌ای و تخصصــی انجام نشده‌است.

در روش‌FIT رشد مجدد موهای کاشته شده با مدتی تأخیر (نسبت به‌ روش‌FUT) آغاز می‌گردد که ممکن‌است از چند هفته تا چند ماه باشد. به‌طور‌کلی مدت‌زمان قابل‌انتظار برای مشاهده‌ی نتیجه‌ی کامل پیوند‌مو به روش‌FIT از 16تا18‌ماه می‌باشد و قبل‌ از‌این مدت نمی‌توان در‌مورد عاقبت‌ کار انجام‌شده اظهار‌نظر نمود.
در موارد زیادی موهای تازه رشد کرده دارای نمای فِر (که بعضی مواقع شدید هم است) می‌باشند و این‌حالت در‌افرادی‌که قبلاً دارای موهای مجعد بوده‌اند شایع‌تر است. این وضعیت ظرف ۶تا۱۲ماه بهبود می‌یابد ولی گاهی تا‌2‌سال ادامه پیدا می‌کند که نباید موجب نگرانی شود. گاهی هم ریشه‌ی موها در هنگام کاشت از‌طرف تیم کاشت‌مو دچار آسیب شده و لذا موی درآمده به‌صورت مجعد است. این وضعیت با‌ گذشت‌زمان بهبودی خودبه‌خود پیدا نمی‌کند و به‌همین دلیل است که همیشه تأکید می‌کنیم که این کار حساس و ظریف منحصراً توسط و با نظارت متخصص پوست‌و‌مو انجام شود.

 

 

تعداد بازدید : 4382

ثبت نظر

ارسال