شماره ۹۹۴

نشستن به‌مدت طولانی

فرشته صداقت - فیزیوتراپیست

نشستن به‌مدت طولانی

نتایج پژوهش‌های انجام شده حاکی از‌آن است که نشستن به‌مدت زمان طولانی باتعدادی از مشکلات سلامتی همراه است که ازجمله می‌توان از چاقی و سندرم متابولیک نام برد.

نشانگان سوخت و سازی یا متابولیک metabolic syndrome شامل مجموعه‌ی افزایش فشارخون، بالا‌بودن قند‌خون، افزایش بیش‌ازحد چربی اطراف کمر و غیرطبیعی بودن میزان کلسترل است.
به‌نظر می‌رسد نشستن به‌مدت طولانی، احتمال مرگ به‌علت بیماری قلب‌و‌عروق و سرطان را نیز می‌افزاید.
طی یک بررسی که اخیراً انجام شده، بزرگسالانی که روزانه کمتر از 2ساعت جلوی تلویزیون یا سایر وسایل تفریحی نمایشی می‌نشسته‌اند با افرادی مقایسه شده‌اند که روزانه بیش از 4ساعت در مقابل این وسایل می‌نشسته‌اند.
در افراد گروه دوم موارد زیر دیده شده است:
• قریب‌50درصد افزایش احتمال مرگ به‌هر علت
• حدود 125درصد افزایش خطر بروز رویدادهای مرتبط با بیماری قلب‌و‌عروق مانند درد قفسه‌ی‌صدری (آنژین) یا حمله‌ی‌قلبی
این افزایش احتمال جدا از سایر عوامل خطرساز سنتی بیماری قلب و عروق مانند سیگار کشیدن یا بالا بودن فشار خون است.
نشستن جلوی تلویزیون، تنها نگرانی موجود نیست. هر نوع نشستن به مدت طولانی، مانند نشستن پشت میز‌کار یا نشستن پشت فرمان‌اتومبیل آسیب رساننده است. نکته‌ی مهم در این زمینه آن است که به نظر نمی‌رسد چند ساعت در هفته وقت اختصاص دادن به ورزش یا فعالیت متوسط یا شدید داشتن سبب رفع خطر نشستن شود.
به‌هر‌حال، راه‌حل این مسأله آن است که از مدت نشستن کاست و بر زمان حرکت افزود. این کار را می‌توان با ایستادن به‌جای نشستن انجام داد. به‌عنوان مثال ضمن صحبت با تلفن یا غذاخوردن می‌توان ایستاد در صورتی که مدت طولانی پشت میز کار وقت گذرانده می‌شود، بهتر است از میزی بلند استفاده کرد وایستاد
راه‌های بهتری هم برای ایستادن به جای نشستن ضمن کار وجود دارد. از جمله:
به‌جای جمع‌شدن در سالن اجتماعات برای گوش‌دادن به سخنرانی می‌توان با همکاران در راهروها راه رفت.
می‌توان میز کار را بالای یک دستگاه تردمیل قرار داد تا ضمن کارکردن بتوان راه رفت و به این ترتیب در تمام طول روز فرد در حرکت خواهد بود.
تأثیر حرکت، حتی حرکت آرام، بسیار عمیق است. آنهایی که این کار را تازه شروع می‌کنند، کالری بیشتری می‌سوزانند. این امر به کاهش وزن و افزایش انرژی منتهی می‌شود.
به‌نظر می‌رسد فعالیت عضلانی لازم برای ایستادن وسایر حرکات سبب شعله‌ورشدن جریان‌های مهم مرتبط با تجزیه‌ی چربی و قند درون بدن می‌شود. در زمان نشستن این جریان‌ها در سکون بوده و احتمال بروز خطر برای سلامتی افزون می‌شود. در زمان ایستادن یا حرکت فعال، بدن جریان‌های سلامتی را به‌کار می‌اندازد.
منابع در دفتر نشریه می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 2172

ثبت نظر

ارسال