شماره ۹۹۴

عفونت مرتبط با ERCP

پزشکی امروز

برای تشخیص و درمان بعضی مشکلات مجاری صفراوی و لوزالمعده از راه رویه‌ی آندوسکوپی معده و روده از بالا ازگلانژیو پانکراتوگرافی آندوسکوپیک رتروگراد(ERCP) استفاده می‌شود.

 آلودگی به آنتروباکتریاسه‌های مقاوم به کارباپنم (CRE) رو به افزایش است و ثابت شده درمان مشکلی دارد. آیا بروز بعضی ازاین عفونت‌ها به ERCP مربوط می‌شود؟
بین مارس وجولای‌2013، تعداد 9‌بیمار با کشت مثبت اشریشیاکولی دهلی‌نوی مولد بتالاکتاماز، یعنی سویه‌ جدیدی ازباکتری‌ درشمال شرق ایلی‌نویز شناسایی شد. ازاین 9‌بیمار، 8 نفر دریک بیمارستان تحت درمان قرارگرفتند و 6 نفر ازاین 8‌نفر ERCP شده بودند. وقتی این 8 بیمار با 27‌بیمار شاهد درهمان بیمارستان مقایسه شدند که ازاین رویه درآنها استفاده نشده بود، مشخص‌شد ERCP قویاً با NDM مولد عفونت ای‌کولای همراه‌است.
در 5 نفر ازاین بیماران ازکشت آندوسکوپ ERCP استفاده شد که پس از ضد عفونی کردن و پاک نمودن دریک پروسسور خودکار انجام شده و دارای  ای‌کولای مولد NDM کاملاً مشابه با ایزولای بیمار و نیز کلبسیلا پنومونیه‌ی مولدبتالاکتاماز بود. کشت رکتوم در 50 بیمار دیگر ERCP دراین بیمارستان دارای ای‌کولای مولد NDM در 23‌بیمار (46٪) بود. دوازده بیمار دیگر دچار NDM مولد CRE درشمال‌شرقی ایلی‌نویز شناسایی شد که تا دسامبر‌2013 تعداد به 44‌نفر می‌رسید. به نظر می‌رسد پذیرش استریلیزاسیون با گاز سبب بروز این شیوع شده باشد.


MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2014 Jan 3

 

تعداد بازدید : 1231

ثبت نظر

ارسال