شماره ۹۹۳

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۲)

دکتر علی وفائی - پوست

روش غیرجراحی(FIT):
نام دیگر این روش FUE است. موها در روشFIT به‌جای ایجاد برش در پشت‌سر به‌صورت تک‌به‌تک و با دستگاهی مخصوص و بسیار ظریف به‌نام «پانچ» با قطر یک میلیمتر و یا کمتر برداشته می‌شوند. FIT را می‌توان با دست و یا با میکروموتور انجام داد و هیچ تفاوتی از نظر نتیجه‌ی کار بین این دو حالت وجود ندارد و لذا اگر فردی ادعا ‌کند که «منFIT را با دستگاه انجام داده و کارم بهتر است» مطمئن باشید که کلاه‌بردار و شیاد است. با برداشت هر‌گرافت از پشت‌سر در روش FIT یک زخم مدور کوچک ایجاد می‌گردد که درعرض چند روز کوچک‌تر و جمع‌تر شده و بهبود پیدا می‌کند ولی از محل آن موی جدید رشد نکرده و لذا محل برداشت به‌صورت یک نقطه‌ی کوچک بدون‌مو برای همیشه باقی می‌ماند. این اِسکار‌های کوچک و مدور بدون‌مو در زیر خواب موهای پشت‌سر مخفی می‌شوند و قابل‌دید نیستند البته اگر کار به‌درستی و بارعایت استاندارد انجام شود.

با‌توجه به عکس بالا به‌روشنی آشکار است که در روش FIT هم اِسکارهایی در پشت‌سر (که محل برداشت گرافت‌ها است) به‌وجود می‌آید و لذا تبلیغات فریبکارانه در‌مورد FIT مانند «عدم‌اِسکارگذاری» و یا «روش بدون زخم و خونروی» و حرف‌هایی از این قبیل همگی شیادی و دروغ محض هستند. موارد کاربرد‌FIT نسبت به FUT کمتربوده و منحصر به چند مورد است که عبارتند‌از:
1) اگر بیمار می‌خواهد موهای پشت سرش را همیشه کوتاه نگه‌دارد، زیرا حسن بزرگ FIT این است که محل برداشت موها به‌دلیل عدم نیاز به برداشت نوار از پشت‌سر خیلی مشخص نبوده و لذا این روش به‌خصوص برای کسانی که تمایل دارند موهایشان را خیلی کوتاه نگه‌دارند روش مناسب‌تری است.
2) مواقعی که میزان کشش پوست پشت‌سرکم بوده و لذا امکان برداشت نوار از پشت‌سر نمی‌باشد. این‌حالت بیشتر زمانی رخ می‌دهدکه یک‌بار برای فرد‌FUT انجام شده و جهت تکمیل کار قبلی و یا کاشت‌مو در مناطق طاس جدید باید کاشت‌موی مجدد انجام شود ولی به‌دلیل برداشت قبلی یک نوار از پشت‌سر امکان برداشت مجدد نوار مشابه وجود ندارد. البته این مسأله همیشگی نیست و در بسیاری از موارد می‌توان 2 یا حتی 3‌بار از پشت‌سر نوار برداشت کرد ولی اگر نتوان این کار را در جلسات دوم و به بعد کاشت‌مو انجام داد آنگاه FIT کاربرد پیدا می‌کند.
3) اگر خود فرد اصرار به انجام FIT داشته باشد مثلاً از جراحی (حتی جراحی سرپایی مثل FUT) می‌ترسد، تمایل به بخیه‌زدن و بخیه‌کشیدن ندارد و از اِسکار (خط‌بخیه) پشت‌سر نگران است و یا به دلایلی با برش پشت‌سر مشکل‌داشته و نمی‌خواهد این‌کار انجام شود.
4) ترمیم اِسکار محل برداشت در پشت سر در روشFUT
5) در‌صورتی‌که تعداد گرافت‌های مورد نیاز فرد ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ عدد باشد می توان از FIT به‌جای FUT استفاده نمود.
شایان ذکر است که تعداد موهای قابل‌برداشت در‌FIT محدودیت کمتری نسبت به‌روش FUT داشته و می‌توان در‌یک جلسه ۵تا۶ هزار تارمو  (و‌گاهی بیشتر با‌توجه به بانک موهای وی) برداشت نموده و کاشت. حسن دیگر FIT این است که در‌موارد خیلی خاص می‌توان از موهای بدن هم استفاده نمود در‌حالی‌که در‌FUT فقط موهای پشت‌سر قابل استفاده هستند.

لازم به توضیح نیست که با انجامFIT از تراکم موهای پشت سر کاسته می‌شود ولی اگر کار به‌صورت صحیح انجام شود با یک‌بار و حتی دو مرتبه انجام FIT کاهش تراکم موهای پشت سر قابل‌ملاحظه نبوده و محل برداشت آشکار نمی‌باشد البته به‌شرط اینکه موهای پشت‌سر تا حد معینی بلند باشند. از گفته‌های فوق معلوم می‌شود درمواردی‌که تراکم موها در بانک‌مو کم است انجام FIT به صلاح شخص نمی‌باشد زیرا به کم‌پشتی موها دامن‌زده و منظره‌ی زشتی شبیه بید‌خوردگی ایجاد می‌کند. گاهی بیمار با افرادی مواجه می‌شود که ادعای تعداد بسیار بالای گرافت با روش‌FIT را داشته و به‌همین دلیل هزینه بالایی را طلب می‌کنند. در این موارد چند فرضیه قابل‌قبول است:
الف) فرد مربوطه قصد کلاه‌برداری دارد زیرا امکان شمارش دقیق گرافت‌های کاشته‌شده برای بیمار به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد. این مورد شایع‌ترین حالت دیده شده در تعداد بالای گرافتFIT است.
ب) در مواردی شخص انجام دهنده‌FIT به اشتباه و یا از روی عمد اقدام به برداشت مو از مناطق بالا و پایین بانک‌مو می‌نماید تا تعداد موها بیشتر شده و پول بیشتری گیرش بیاید. این کار بسیار نادرست است زیرا این موها دارای گیرنده‌ی هورمون مردانه (تستوسترون) بوده و در سال‌های بعد دچار ریزش می‌شوند. این‌حالت نیز به‌وفور در کلینیک‌هایی مشاهده می‌شود که ادعای تعداد بالای گرافت FIT را دارند.
ج) در روش‌FIT باید همواره تعدادی موی سالم بین مناطق برداشت باقی گذاشت تا با رشد این موها منطقه‌ی خالی از مو (که به‌دلیل برداشت‌مو ایجاد شده‌است) پوشانیده شود. اگر این مناطق خالی‌ از مو خیلی به‌هم نزدیک باشند اگرچه تعداد موهای برداشت شده بالا می‌رود ولی منظره‌ی پشت‌سر به‌حدی زشت و ناهنجار می‌گردد که شخص تا ابد از کاری که برایش انجام شده ابراز پشیمانی می‌کند.
در مجموع FIT به‌جز در موارد گفته‌شده، معمولاً انتخاب اول برای کاشت موی طبیعی نبوده و در غالب موارد بهتر است که در ابتدا از FUT استفاده شود و FIT‌ را برای تکمیل کار و یا جلسه‌های بعدی وی انتخاب نماییم.

 

 

 

تعداد بازدید : 3113

ثبت نظر

ارسال