شماره ۹۹۳

ویتامین‌B12 و افسردگی

دکترحسین نجمی - روانپزشک

ویتامین‌B12 و افسردگی

نتایج بعضی پژوهش‌های انجام شده حاکی از‌آن است که در مصرف‌کنندگان دخانی ماری‌جوانا به‌ویژه آنهایی که به‌طور منظم یا به‌صورت سنگین ازاین ماده استفاده می‌کنند، بیش‌از افرادی‌که از ماری‌جوانا استفاده نمی‌کنند، افسردگی تشخیص داده می‌شـود. اما به‌نظر نمی‌رسد که مصرف ماری‌جوانا علت مستقیم افسردگی باشد.

احتمال دارد عوامل ژنتیکی، محیطی یا سایر عواملی که سبب شعله‌ور شدن افسردگی می‌شوند به مصرف‌ ماری‌جوانا نیز منتهی شوند. به‌عنوان مثـــال، عــده‌یی از مصرف‌کنندگان، از ماری‌جوانا بــرای مقـابلــه با نشــانــه‌های افسردگی استـفاده می‌کنند. درنتیجه‌ تأثیر خمودی‌آور دارو بر احساسات و عواطف، بامصرف سنگین ماری‌جوانا marijuana نیز افسرده به‌نظر می‌آیند.
همچنین میان ماری‌جوانا و سایر حالات سلامت‌روان ارتباط‌هایی موجود‌است. استفاده‌از ماری‌جوانا در افراد پرخطر از نظر روان‌پریشی‌psychosis سبب شعله‌ور شدن شیزوفرنی و جدایی از واقعیت‌(روان‌پریشی) ‌می‌گردد. در صورت ادامه‌ی مصرف ماری‌جوانا، نشانه‌های کسالت روان‌پریشی مسجل و سیر آن دچار وخامت می‌گردد.
 همچنین مدارک موجود حاکی از‌آن است افرادی‌که اقدام به خودکشی می‌کنند بیش‌از آنها که خودکشی نمی‌کنند از ماری‌جوانا استفاده می‌نمایند. برای درک بهتر این ارتباط و نیز ارتباط افسردگی با مصرف ماری‌جوانا باید پژوهش‌های بیشتر انجام شود.
و بالاخره، باید گفت که بیش‌از آنکه انتظار می‌رود، مصرف ماری‌جوانا و افسردگی با هم ارتباط دارند ولی مدرک روشنی مبنی بر آنکه مصرف ماری‌جوانا، علت افسردگی باشد وجود ندارد.
ویتامینB12 و سایر ویتامین‌هایB در ایجاد مواد‌شیمیایی مغز که بر خلق و سایر اعمال مغز تأثیر دارند، نقش مهمی دارند. پایین‌بودن B12 و سایر ویتامین‌هایB مانند ویتامینB6 و فولات ممکن است با افسردگی مرتبط باشند.
پایین بودن ویتامین ممکن‌است به علت ضعف جیره‌‌ی‌غذایی و ناتوانی درجذب ویتامین ازغذای مصرفی باشد. سالمندان، گیاهخواران وافراد دچار بیماری‌های گوارش مانند بیماری‌سلیاک Celiac یا کرون Crohn ممکن است در به دست آوردن مقدار کافی ویتامین B12 دچار اختلال باشند. گاهی به علل نامعلوم کمبود ویتامین B12 بروز می‌کند، درصورت حدس وجود کمبود، برای بررسی‌ میزان ویتامین B12 و سایر ویتامین‌ها، پزشک انجام آزمون‌های خونی را دستور می‌دهد.
بهترین راه مطمئن‌شدن از دریافت مقدار‌کافی ویتامین‌B12 و سایر ویتامین‌ها خوردن جیره‌ی‌غذایی سالم است که از منابع حاوی مواد‌مغذی اساسی‌ تأمین می‌شود. ویتامین‌B12 در فرآورده‌های حیوانی مانند ماهی، گوشت، ماکیان، تخم‌مرغ و شیر وجود دارد. سرآل‌های غنی‌شده‌ی صبحانه نیز از منابع خوب B12 و سایر ویتامین‌های‌B به‌شمار می‌روند.
استفاده‌ی روزانه از مکملی که دارای ویتامینB12 باشد به بدن کمک می‌کند مواد‌مغذی مورد نیاز را به‌دست آورد. به‌ویژه اگر شخص بیش‌از 50 سال داشته و یاگیاه‌خوار باشد. اما استفاده از B12 و سایر مکمل‌های ویتامینی ممکن‌است با بعضی داروهای مصرفی تداخل داشته باشد و نگرانی‌های دیگر به‌وجود آورد. به‌ویژه اگر با مقدار خوراک بالا مصرف شود. پیش‌از مصرف مکمل‌ویتامین باید نظر پزشک را جویا شد.
باید به‌خاطر‌داشت، نقش ویتامینB در افسردگی روشن نیست. در‌صورتی‌که کمبود ویتامین موجود باشد، مصرف مکمل سودمند است. اما هیچ مکملی جای درمان تأیید‌شده‌ی افسردگی یعنی داروهای ضدافسردگی و مشاوره روانشناسیک را نمی‌گیرد.

 

 

تعداد بازدید : 1646

ثبت نظر

ارسال