شماره ۹۹۳

مصرف شبانگاهی‌آسپیرین

دکتر شادان داربوی - داروساز

تحقیقات جدید حاکی ‌از‌آن است که آسپیرین وقتی شب‌ها مصرف شود اثر محافظتی بهتری دربرابر بروز وقایع ناخواسته در بیماران قلبی‌عروقی دارد. نتایج بررسی قبلی نشان داده بود که آن دسته از مبتلایان به پرفشاری‌خون که داروهای‌شان را شب‌ها مصرف می‌کنند فشارخون‌شان بهتر کنترل می‌شود. بر‌این اساس محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن کشور هلند درصدد بر‌آمدند که با‌توجه به ‌اینکه فعالیت پلاکتی و احتمال بروز وقایع قلبی‌عروقی به‌هنگام صبح بیشتر است تأثیر بیشتر مصرف شبانگاهی آسپیرین را نیز بررسی کنند.
نتایج بررسی حاضر که در نوامبر 2013 در نشست علمی انجمن قلب آمریکا ارائه شد به مقایسه‌ی  اندازه‌ی فشارخون و میزان فعالیت پلاکتی صبحگاهی در بیماران دچار سابقه‌ی حملات قلبی که آسپیرین را شـــب‌ها موقــع‌خـــواب مصرف می‌کنند با ‌کسانی‌که این دارو را صبح‌ها مصــرف می‌کنند پرداختــه است.
در‌این بررسی که با برچسب باز انجام شد، 290بیمار مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی  به‌طور تصادفی به  دوگروه تقسیم شده و در گروه اول روزانه 100‌میلی‌گرم آسپیرین شبانگاه موقع‌خواب و در‌گروه دوم همین میزان آسپیرین در‌هنگام صبح مصرف‌شد. همچنین به‌منظور بررسی پیامدهای مورد ارزیابی فشار‌خون و فعالیت پلاکتی این بیماران در پایان دو دوره‌ی سه‌ماهه اندازه‌گیری شد.
نتایج این بررسی نشان‌داد درکسانی‌که آسپیرین را شب موقع‌خواب مصرف کرده بودند فعالیت پلاکتی در ساعات صبح به‌طور معنی‌داری به‌میزان 22‌واحد واکنش آسپیرین (ARU) درمقایسه با کسانی‌که صبح این دارو را مصرف‌کرده بودند کاهش‌یافته بود.علاوه‌بر‌این، گروه شب مصرف‌کننده با عوارض‌جانبی بیمارانی که صبح آسپیرین را مصرف‌کرده بودند و از‌آن رنج می‌بردند مواجه نبودند. در‌عین‌حال فشارخون دو‌گروه تفاوت معنا‌داری نداشت.
اگر‌چه در‌این بررسی مشخص نشده که آیا مصرف آسپیرین در موقع‌خواب خطر حمله‌ی قلبی یا سکته را در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کاهش می‌دهد یا خیر،  نویسنده پیشنهاد کرده‌است که کاهش فعالیت پلاکتی در ساعات صبح ممکن‌است به کاهش خطر حوادث قلبی‌عروقی در ساعات پر‌خطر صبح بیانجامد.
 در‌هرحال تعداد نمونه وارد شده به این بررسی کم و دوره‌ی پیگیری بیماران نیز کوتاه بوده‌است. بنابراین بیماران باید به مصرف آسپیرین در ساعتی که خود ترجیح می‌دهند تا‌ وقتی‌که نتایج به‌دست‌آمده با انجام بررسی دیگری با تعداد نمونه‌ی بیشتر تأیید شود، ادامه دهند.

 

 

تعداد بازدید : 1555

ثبت نظر

ارسال