شماره ۹۹۳

بداغ جنگلی و UTI

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

بداغ جنگلی و UTI

نتایج پژوهشی که اخیراً انجام شده و در ‌American Journal of Geriatrics انتشار‌یافته نشان‌می‌دهد که می‌توان بیش‌از 25٪ موارد عفونت‌های مثانه را با استفاده‌ی منظم از مکمل افشره‌ی بداغ جنگلی ‌Cranberry در افراد سالمند تأثیر‌پذیری کاهش داد

که درخانه‌های سالمندان نگاهداری می‌شوند و درمعرض خطر بروز عفونت‌های مجاری ادرار هستند. هنگام مصرف بداغ جنگلی در بیش‌از‌20٪ این سالمندان هیچ نوع عفونت مجرای ادرار بروز نکرد. بخش بهداشت عامه و مراقبت اولیه (PHEG)ی مرکز طبی دانشگاه Leiden با همکاری Spring field Nutraceuticals، تهیه‌کننده‌ی مکمل افشره‌ی بداغ جنگلی، یک بررسی یک ساله در 21‌خانه‌ی سالمندان آلمان انجام داده‌اند.
تخمین زده می‌شود که نیمی‌از خانم‌های انگلیسی حداقل یک‌بار درطول عمر خود دچار عفونت‌های مجاری ادرار می‌شوند و نیز قریب 50٪ افراد سالمند حساس به‌صورتی منظم به UTI  دچار می‌آیند. درانگلستان متجاوز از 30٪ تمامی موارد عفونتی  که درخانه‌های سالمندان اتفاق می‌افتد ازنوع عفونت‌ مجاری تنفسی است. اهمیت پیشگیری از عفونت‌ درخانه‌های سالمندان امری بسیار اساسی است زیرا بسیاری از ساکنان این قبیل مراکز ازسلامت شکننده‌یی برخوردارند و بروزعفونت دراین افراد پیامدهای وخیمی به دنبال دارد. افزون بر این، در بیشتر موارد مقاومت باکتری‌هایی که سبب بروز عفونت‌های مجرای ادرار می‌شوند آنقدر فراوان‌تر شده است که درمان عفونت‌ با آنتی‌بیوتیک را دشوار می‌سازد.
دراین بررسی یک ساله، 928 نفر با متوسط سن 85 سال شرکت داده شدند. ضمن بررسی ازکپسول‌های کرن‌بری با ترکیب اختصاصی استفاده شده و یا از دارونما استفاده گشت. تأثیر پیشگیری‌کننده‌ی بداغ جنگلی بر عفونت مجرای ادرار از سال‌ها پیش روشن بوده‌است. هندوان به خواص دارویی میوه‌های این گیاه آشنا بوده‌اند. از میان تنوع مواد موجود در میوه‌ها، این حبه‌ها حاوی ذراتی موسوم به‌ PAC هستند که از چسبیدن باکتری‌های موجد عفونت به دیواره‌ی مثانه جلوگیری می‌کنند. غالباً منافع مصرف سایر انواع بداغ‌جنگلی مورد اختلاف نظر است. بسیاری افراد وقتی دچار سیستیت می‌شوند از آب کرن‌بری   Cranberry Juice استفاده می‌کنند. آب کرن‌بری ترش مزه است و بیماران به‌ویژه سالمندان  غالباً قبول نمی‌کنند به مدت طولانی روزی 2 لیوان از‌‌این آب بنوشند. استفاده از آب شیرین شده به‌مدت طولانی نیز به‌علت مقدار زیاد قند برای مخفی کردن مزه‌ی‌ترش بداغ‌جنگلی مناسب نیست. دراین بررسی، مشخص‌شد که استفاده از مکمل  ‌کرن‌بری روش مناسبی برای پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادرار است. سایر روش‌های پیشگیری نیز به نظر مناسب نمی‌آمد ازجمله افزودن ویتامینC مؤثر نبود و آب کرن‌بری نیز مشکلات  خاص خود را داشت. تجویز مقدار اندک آنتی‌بیوتیک نیز سبب بروز مقاومت می‌شد و به این لحاظ کپسول کرن‌بری مناسب‌تر بود. دراین بررسی از مکمل‌ کرن‌بری استفاده شده بود که حاوی تمام بخش‌های میوه یعنی پوسته، دانه، مغز، آب و فیبر بود. در پژوهش پیشین ثابت‌شده بود استفاده از میوه به‌طور کامل بهتر از مصرف آب آن است. همچنین درکپسول مورد استفاده از جریان ساخت خاصی استفاده شده بود تا تمام بخش‌های میوه حفاظت بیواکتیو شود و تحت‌تأثیر شیره‌ی معده قرارنگیرد.
به‌علت استفاده‌ی بیش‌ازحد و نابجای آنتی‌بیوتیک، تعداد رو‌به ازدیادی از باکتری‌ها مقاوم شده‌اند. درصورتی‌که نتوان دیگر با عفونت‌ها مقابله‌کرد، سیستیت یا پنومونی مرگ‌آفرین خواهند شد. در اروپا، هرسال حدود ۲۵/۰۰۰ نفر در‌اثر عفونت‌های باکتریایی درمی‌گذرند زیرا دیگر به‌علت نبود آنتی‌بیوتیک مؤثر قابل‌درمان نیستند (آمار انستیتوی استفاده‌ی منطقی از دارو، آلمان). طی یک بررسی دیگر که در مرکز طبی آمستردام (AMS) انجام شده بود آشکار‌شد کرن‌بری، جانشین خوب آنتی‌بیوتیک برای خانم‌هایی است که دچار عفونت راجعه‌ی مجرای ادرار هستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک ضمن انجام پژوهش، دو برابر مؤثرتر بود ولی به افزایش شدید تعداد باکتری‌های مقاوم منتهی می‌شد. به‌طوری‌که بعداز یک‌ماه، در 90٪ خانم‌های مصرف‌کننده مقاومت به آنتی‌بیوتیک ‌بروز کرد ولی در گروهی که از کرن‌بری استفاده می‌کردند افزایش مقاومت دیده نشد.
 نتایج بررسیPHEG دردانشگاه لیدن ثابت می‌کند که استفاده از کپسول‌های کرن‌بری جانشینی طبیعی و ایمن‌برای پیشگیری از  عفونت‌های مجرای ادرار است.

 

تعداد بازدید : 2525

ثبت نظر

ارسال