شماره ۱۰۱۰

ناباروری

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

تحقیقات صورت گرفته در بین زنان‌20تا30‌ساله در ایالات متحده‌ی آمریکا در یک‌سال گذشته حاکی از‌آن است که کافئین، سیگار و مسایل روانی و افسردگی باعث ناباروری در زنان می‌گردند.

کافئین نقش بسیار مهمی دراین بین به عهده دارد چون مصرف بیش‌از 400 میلی‌گرم کافئین در روز ممکن‌است زنان را نابارور سازد. این در‌صورتی است که هرفنجان قهوه بین 100‌تا‌150 میلی‌گرم کافئین دارد وزنانی که می‌خواهند از آن استفاده نمایند ‌باید این موضوع را به‌یاد داشته باشند. همچنین زنانی که می‌خواهند IVF نموده و بارور شوند نیز کافئین خوراکی روزانه‌ی خود را باید کاملاً محدود سازند تا ازاین طریق عمل IVF به‌خوبی صورت پذیرد.
همچنین چای، شکلات و نوشابه‌های گازدار همگی نیز دارای کافئین زیادی هستند که این امر نیز خود در ناباروری تأثیر می‌گذارد.
نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد برای یک زندگی سالم و یک بارداری مناسب ‌باید یک برنامه‌ی رژیم‌غذایی شامل (سبزی‌ها، غلات، گوشت‌سفید، روغن‌های اشباع نشده مانند روغنهای امگا3و6و9 و زیتون و کنجد، گوشت آبزیان و آجیل‌های بدون نمک) را رعایت نموده تا بتوان فرزند سالمی را به دنیا آورد و همچنین دارای بدنی سالم و نیرومند بود. ورزش نیز دراین میان نقش بسزایی دارا می‌باشد. لذا افراد چاق و دارای چربی بسیار نیز زودتر از دیگران به ناباروری مبتلا وسلولهای چربی آنها نیز مانند مواد دیگری تولید هورمونهایی کرده که جلوگیری ازاین امر می‌نماید و همچنین این اضافه وزن روند تخمک‌گذاری در زنان را دچار اختلال می‌نماید و قدرت باروری آنها را کم می‌سازد درواقع سلولهای چربی، هورمون‌ استروژن اضافه ازخود تولید می‌نمایند که این موضوع هرگاه به بیش‌ازحد خود برسد این عمل را موجب می‌سازد و همچنین افراد با وزن کمتر‌از معمول نیز دچار ناباروری می‌گردند. ورزش و زندگی در هوای سالم به باروری زنان کمک‌کرده و آنها را قادر به زندگی و تولید مثل خوبی خواهند نمود. هوای‌آلوده و نبود اکسیژن کافی نیز از  عوامل ناباروری است.
در‌خصوص افراد سیگاری و قرارگرفتن درمعرض دودسیگار و قلیان یا منواکسید‌کربن نیز ممکن‌است این موضوع را (ناباروری) افزایش دهد. درضمن زنانی که سیگار می‌کشند زودتر به سن یائسگی نزدیک می‌شوند واین امر موجب کاهش باروری در آنها می‌گردد و همچنین احتمال سقط در اینگونه زنان بیشتر از افراد غیرسیگاری می‌باشد وکودکان آنها نیز پس ازتولد درمعرض امراض گوناگون قرار می‌گیرند و نیز دارای وزن کمتری در زمان تولد هستند.
بیماری‌های روانی و افسردگی در اینگونه زنان باعث ناباروری شده و یا موفقیت در درمانهای ناباروری IVF را  کمتر نموده و فشارهای محیطی و مکانی دراینگونه زنان در هورمونهای آنها تأثیر‌گذارده و روند باروری را دچار اختلال می‌نماید. کاهش اضطراب و مشکلات روحی و روانی کمک خوبی به بارداری سالم نموده و باعث شادابی در مادر وکودک خواهد شد، پس ‌باید پیش‌از بارداری، محیطی کاملاً سالم به‌وجود آورد تا درآینده این کار دچار اختلال نشده و یا  عوارض آن گرفته شود. پس به‌‌یاد داشته باشیم پیش‌از بارداری این سه عامل را محدود ساخته و با پزشک خود مشورت نموده و با یک برنامه‌ی ‌سالم بارداری خوبی را تجربه نمائیم.



تعداد بازدید : 1853

ثبت نظر

ارسال