شماره ۱۱۴۶

درمان استرس و اضطراب با کمک یوگا

درمان استرس و اضطراب با کمک یوگا

تمرینات یوگا می‌توانند عوامل خطرساز بیماری‌ها را کاهش‌دهند، مانند بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا و همچنین می‌توانند کمک کنند تا شرایط سخت راحت شوند، مانند افسردگی، درد، اضطراب و بی‌خوابی.

یکشنبه 19 آبان 1398
طاهره محمودی، مربی یوگا

آیا یوگا برای شما مناسب است؟ اگر می‌خواهید از استرس در امان باشید و سالم و تندرست بمانید، یوگا برای شما مناسب است. تلفن همراه شما زنگ می‌زند، رئیس شما می‌خواهد با شما صحبت‌کند و همسر شما می‌پرسد شام ‌چی‌ می‌خورید؟ استرس یا فشار‌ روانی و نگرانی همه‌جا هست. اگر فشارهای محیط بیش‌از ظرفیت شما می‌باشد، شاید بهترین کار این باشد که تمرینات یوگا را انجام‌دهید. در این مقاله به درمان استرس و اضطراب با کمک یوگا خواهیم پرداخت.

 

• درمان استرس و اضطراب با کمک یوگا:

 

یوگا یک تمرین ذهنی/ جسمی است که تشکیل‌شده از وضعیت‌های فیزیکی، کنترل تنفس، مراقبه یا تن‌آرامی. یوگا می‌تواند کمک‌کند تا استرس کاهش‌ یابد، فشارخون پایین و ضربان قلب پایین ‌بیاید و تقریباً هرفردی می‌تواند یوگا را انجام‌دهد. یوگا در زمینه ذهن و جسم، یکی از جمله راه‌های متعدد درست و کامل در رسیدن به سلامتی است. یوگا روی جسم و ذهن باهم کار می‌کند؛ طوری‌که بتوان آرامش جسمی و ذهنی را همزمان به‌دست‌آورد و همین آرامش کمک‌می‌کند تا بتوان استرس و اضطراب خود را به‌خوبی مدیریت‌کرد.

یوگا سبک‌‌ها، روش‌ها و مراحل‌گوناگون دارد. ازبین این تعدد و گوناگونی، «هاتایوگا» یک انتخاب خوب برای مدیریت استرس است. هاتایوگا یکی‌از رایج‌ترین سبک‌های یوگا است که هرشخص ‌مبتدی به‌دلیل راحتی و آرامی حرکات می‌تواند با‌ آن ارتباط برقرار کند. البته هرفردی بنابر نیاز شخصی خود ‌می‌تواند از مزایای سبک‌های یوگا بهره‌مند شود.

 

قسمت‌های اصلی هاتایوگا شامل است بر:

 

ـ آساناها:

 

آساناها یا وضعیت‌ها و حالات جسمانی یوگا، یکسری حرکاتی هستند که برای افزایش قدرت  و توان بدنی و انعطاف‌پذیری طراحی‌شده‌اند. این حرکات از وانهادگی کامل بدن روی زمین و وضعیت‌های سخت و دشواری که موجب کشش عضلات می‌گردند تشکیل شده‌اند.

 

ـ تنفس:

 

کنترل تنفس یک بخش مهم از یوگا می‌باشد. یوگا به ما یاد می‌دهد که با کنترل تنفس بتوانیم کنترل جسم و آرامش ذهن را به‌دست آوریم.

 

ـ مراقبه یا تن‌آرامی:

 

در یوگا می‌توان مراقبه و تن‌آرامی را یکی دانست. مراقبه به بالا‌رفتن سطح هوشیاری و بی‌تفاوت در لحظه حضور داشتن کمک می‌کند.

 

• فواید سلامتی یوگا:

 

ـ کاهش استرس یا فشار روانی:

 

بررسی‌های انجام‌شده نشان‌می‌دهند که یوگا می‌تواند تنش و اضطراب را کاهش دهد. همچنین می‌تواند خلق و خو را بالا برده و حس سلامتی عمومی را ارتقاء بخشد.

 

ـ افزایش سازگاری:

 

تمرینات یوگا می‌توانند موجب افزایش‌تعادل، انعطاف‌پذیری، نظم در حرکت و افزایش قدرت گردند.

 

ـ مدیریت شرایط صعب و دشوار:

 

تمرینات یوگا می‌توانند عوامل خطرساز بیماری‌ها را کاهش‌دهند، مانند بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا و همچنین می‌توانند کمک کنند تا شرایط سخت راحت شوند، مانند افسردگی، درد، اضطراب و بی‌خوابی.

Ref:
1-Mayo Clinic Guide to Stress- Free  living
2-Mayo Clinic Guide to  Pain Relife

تعداد بازدید : 1767

ثبت نظر

ارسال