شماره ۱۱۲۰

این همه آنتی‌بیوتیک چرا؟

دکتر عبدالحمید حسابی

این همه آنتی‌بیوتیک چرا؟

چهارشنبه 26 آبان 1395

سال گذشته کارشناسان پزشکی دانشگاه هاروارد طی اطلاعیه‌ای از مصرف بیش از حد دارو و به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها توسط پزشکان به‌شدت انتقاد کرده بودند و این هشدار را نیز چاشنی گزارش کرده بودند که مصرف‌این همه آنتی‌بیوتیک، موجب به‌ وجود آمدن میکروب‌های مقاوم به ‌آنتی‌بیوتیک گشته است و این را یک خطر جدی جهانی اعلام کردند.

در کشور ما نیز متأسفانه همکاران عزیز بیش از حد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. برای یک سرماخوردگی ساده غالباً ۲تا۳ نوع آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. برای یک عفونت ادراری که هنوز ریشه و عامل آن مشخص نشده است نیز چند نوع آنتی‌بیوتیک گران‌قیمت تجویز نموده و بدتر از همه این که این داروها را هفته‌ها ادامه می‌دهند!

خوشبختانه در اردیبهشت ماه سال جاری در چند سمینار‌ و کنگره از جمله همایش سالیانه‌ی جامعه‌ی جراحان ایران (۲۰ تا ۲۴اردیبهشت)، در چند جلسه‌ی مختلف در مورد به‌کار بردن زیاده از حد دارو برای درمان بیماری‌های گوناگون و عوارض ناشی از آنها مکرر صحبت شد و گرداننده‌ی میزگردها در مورد مصرف زیاد داروهای مختلف، آن‌هم به مدت طولانی و بدون اندیکاسیون هشدار داده و از عوارض داروهای مختلف، حساسیت آنها و عدم تجانس داروها با یکدیگر داد سخن دادند...

اجازه دهید از مجموع مطالب فوق این نتیجه را بگیریم که از تجویز داروهای زیاد به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها به مدت طولانی حتی‌المقدور پرهیز کنیم که غیر از تحمیل زیان‌های اقتصادی به‌دلیل گرانی داروها به بیمار، عوارض متعددی نیز برای وی به‌دنبال دارند.

تعداد بازدید : 1266

ثبت نظر

ارسال